Já se tou džunglí prosekám mačetou!

Mon, May 24, 2021

Read in 3 minutes

“Ale to jsem nevěděla, že novinky.cz není vhodný zdroj k citaci.” “Cože? Ono je lepší místo kódu vložit do práce schéma?” “Jak to, že tohle není rešerše? Jak tedy vypadá?” “A co jsem měl dělat, když ten HW vůbec nefungoval a já tím ztratil skoro celý rok?” Podobné otázky u obhajoby jsou znakem selhání. A kdo za to může?

TLDR: Geniální student napíše dokonalou práci sám bez vedení. Ale jinak platí, že čím lépe jste vedeni, tím lepšího výsledku dosáhnete. Na volbě vedoucího práce záleží.

Původce problémů popsaných v úvodním odstavci je vedoucí práce. Jeho úkolem je vám během práce poskytovat zpětnou vazbu a dohlížet na to, že pracujete vhodným způsobem. Je to právě vedoucí, kdo by vám měl doporučit literaturu nebo vhodné zdroje dostupné on-line. A kdo jiný, než vedoucí, by vás měl vést od návrhu architektury k výslednému kódu? Kdo by vám měl pomoci, když hardware nefunguje? Znovu a znovu vedoucí práce.

Vlastně bych to ani nemusela psát, vše podstatné již shrnul Umberto Eco v knize Jak napsat diplomovou práci. Celá část věnovaná volbě vedoucího platí i pro české technické diplomky.

Abychom rovnou neuletěli k druhému extrému - vedoucí za vás práci neudělá. Nejste batolata, jež vodíme za ručičku. Vedoucího chápejte jako průvodce, s nímž můžete diskutovat směry vašeho bádání. Poskytne vám zpětnou vazbu a je ochoten pomoci, když bezradně uváznete.

Dobrý vedoucí má o vaši práci zájem. Chce průběžně vědět, kam jste dospěli. Je ochoten s vámi výsledky diskutovat. S chutí přečte již hotové kapitoly práce a poskytne vám zpětnou vazbu. A také sám dobře ví, jak vypadá dobrá diplomka.

Jak poznáte dobrého vedoucího? Například se s vámi chce pravidelně vidět. Buď si s vámi rovnou stanoví nějaký pravidelný rytmus schůzek, nebo to nechá na vás. Ale při zadávání práce bude mluvit o tom, že s vámi chce mít kontakt. Další dobré znamení je, že nevede příliš mnoho prací. Vedení práce je práce sama o sobě a dobrého vedoucího stojí čas. Dobrý vedoucí si je vědom své omezené kapacity a svůj čas plánuje.

Akademik zapojený do dvou mezinárodních grantů, s 10 hodinami výuky týdně, 5 doktorandy a 10 diplomanty vás zřejmě moc nepovede. Přesněji: bude schopen vám a vaší práci věnovat maximálně hodinu měsíčně. A může se vám stát, že v pro vás kritické chvíli čas mít nebude vůbec. Chcete-li, aby vám vedoucí věnoval víc času, vyberte si někoho méně vytíženého.

Dobrý vedoucí má většinou určitý seznam témat, jimž se věnuje. A umí říci: “Tohle nepovedu, to neumím.” Vedoucí s příliš širokým tématickým záběrem je spíš podezřelý než přínosný. Přicházíte-li s vlastním zadáním, uvědomte si, kdo se tématu věnuje ve výuce. Kdo o něm publikuje nebo v oboru bádá. Sympatický vyučující, jenž se vašemu tématu nevěnuje, vás sice podpoří, ale odborně vás nepovede.

Dobrý vedoucí k vám přistoupí kolegiálně. Nebude se vám vysmívat, nebude vás ponižovat, nebude machrovat a nebude si nic dokazovat. Bude s vámi věcně řešit vaše problémy a směrovat vás k řešení. Dobrého vedoucího se nebojíme ptát a nebojíme se mu říci, že jsme v koncích.

Ale ani dobrý vedoucí není záruka úspěchu. Nejvíc toho stejně nakonec odpracujete sami. A je na vás, abyste využili svého vedoucího: vy se musíte ptát, vy byste se též měli snažit o kontakt, vy byste měli poslouchat rady, vy byste měli průběžně nabízet výsledky své práce. Mnoho dobrých vedoucích si s vámi žádné pravidelné schůzky nedomluví, ale neodmítnou vás, když se na ně obrátíte. Jen to musíte sami udělat.

Tak s chutí do toho!